Góry:
Kacza, Wielicka, Gerlachowski Kocioł, Batyżowiecka, Złomisk
Kończysta, Stwolska Turnia, Pośrednia Kończysta, Dziurawa Turniczka, Mała Kończysta, Turnia nad Drągiem, Drąg, Zmarzły Szczyt, Kaczy Szczyt, Batyżowiecki Szczyt, Zadni Gerlach, Gerlach, Pośredni Gerlach, Mały Gerlach
Nazwa drogi:
Data:
2023-06-26
Uwagi:
Od dawna chciałem kiedyś okrążyć jednego dnia całą Dolinę Batyżowiecką. Tour de Batyżowiecka, bo o niej mowa, to układ niemal idealny. Z jednej strony pokaźna ilość wspinania i metrów do pokonania, z drugiej natomiast w odróżnieniu od wielu innych "Tour de" rzecz do zrobienia w jeden dzień. Batyżowiecka Grań oraz Grań Kończystej powinny stanowić wystarczającą zachętę, dopełniają ją jednak jeszcze fragment Grani Martina, nienazwana południowa grań Gerlacha oraz Urbanowa Grań. Wybrałem kierunek z zachodu na wschód, bo dzięki temu najwyższy punkt osiąga się pod koniec dnia, a to zawsze jest jakieś miłe urozmaicenie (bo przecież rzadko się chodzi na Gerlach granią od Kończystej). Ruszyłem z Wyżnich Hagów o 6:30 by po 2h45min dotrzeć na Kończystą, gdzie spędziłem 15min. Grań Kończystej zajęła mi 2h45min, a 10min później dotarłem na Zmarzły Szczyt, gdzie po raz drugi odpoczywałem 15min. O 12:40 ruszyłem dalej by w 1h35min przejść Batyżowiecką Grań (do Wschodniej Batyżowieckiej Przełęczy licząc), a po kolejnej 1h zameldować się na Gerlachu (całość od Kończystej 5h45min). Tam też zrobiłem trzecią, tym raz półgodzinną, przerwę. W dalszą drogę ruszyłem o 15:45 by po 40min osiągnąć Mały Gerlach, a po kolejnej godzinie Urbanową Czubę, gdzie kończą się wszelkie trudności. Do Wyżnich Hagów dotarłem o 20. Zatem całość to 13h30min, z czego sama graniówka (od początku Pasternakowych Czub po Urbanową Czubę) 8h30min (w tym łącznie 1h odpoczynku). Cała pętla to natomiast około 2500m podejścia, z czego na samej grani wspinaczkowo około 1050m w górę oraz 1180m w dół. Z ciekawostek po raz pierwszy miałem okazję przechodzić w górę słynną gładką ściankę (ta na której na stałe wisi pętla do A0) tuż pod południowym wierzchołkiem Małej Kończystej. W 2016 roku podążając w przeciwnym kierunku zjechałem tamtędy, a następnie znalazłem obejście długim trawersem po stronie zachodniej (IV/V). Ścianka jest słynna, bo... jest wyceniona na II, ale niewiele ma z tą trudnością wspólnego (vide stała pętla wspomagająca). Wejście wymaga dość siłowej i dynamicznej mantli, której trudno mi przypisać wycenę (szczególnie, że ten ruch w dół byłby naprawdę trudny do odwrócenia), ale myślę, że IV to zdroworozsądkowe minimum.